نیروهای امریکایی شاید تا سال 2024 درافغانستان بمانند
برگردان جمیل شیرزاد برگردان جمیل شیرزاد

امریکا و افغانستان در آستانه امضای پیمان استراتیژیکی اند که برای هزاران تن از نیروهای امریکایی اجازۀ باقی ماندن در افغانستان را دست کم تا سال 2024 میدهد، دیلی تلگراف می تواند افشا کند.

نویسنده: بین فارمر

نشر شده در 19 آگست  2011 روزنامۀ تلگراف

 

این قرار داد نه تنها مربیون نظامی را اجازه میدهد که برای معیاری سازی اردو و پولیس افغانستان در این کشور بمانند بلکه برای نیروهای ویژه و قوای هوایی ایالات متحدۀ امریکا اجازۀ باقی ماندن در افغانستان را میدهد.

دور نمایی یک چنین موافقتی خشم همسایگان افغانستان را از جمله ایران- به صورت علنی و پاکستان- به صورت مخفی، بر انگیخته است.

 به اساس اظهارات یکی از افراد بلند پایۀ شورای صلح رییس جمهور کرزی: مفاد این موافقت نامه ازجمله مواردی است که طالبان قبلا آنرا مردود شمرده و امضای آن می تواند طالبان را از پذیرش رفتن به پشت میز مذاکره باز دارد.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال حاضر به اساس یک قرار دادیکه باید امنیت افغانستان تا پایان سال 2014 به نیرو های افغان سپرده شود، آغاز شده است.

اما افغانهای که از ترک حمایت امریکا از کشور شان نگرانی دارند علاقمند مشارکت دراز مدت امریکا پس از زمان تعیین شده می باشند. اکثر تحلیل گران نیز باور دارند که ارتش امریکا علاقمند است که حضور خود را در نزدیک پاکستان، ایران و چین حفظ نماید.

مقامات رسمی هردو جانب آمریکا و افغانستان اظهار داشته اند که امید می برند بتوانند این پیمان استراتیژیک را قبل از کنفرانس بن در مورد افغانستان در ماه دسامبر امضا نمایند. باراک اوباما و حامد کرزی هر دو هفتۀ گذشته موافقت نموده اند که روند مذاکرات را سریعتر بسازند و قرار است مشاورین امنیت ملی هردو کشور در ماه سپتامبر در واشنگتن نشست نمایند.

رنگین دادفرسپنتا مشاور ارشد امنیتی رییس جمهور کرزی به روزنامۀ تلگراف گفته است که پیشرفت های قابل توجهی در این راستا صورت گرفته است. مقامهای امریکایی گفته اند که اگر درماه دسامبر پیمان صورت نگیرد آنها نا امید خواهند شد زیرا روی اکثر موارد کوچک این پیمان توافق به عمل آمده است.

داکتر سپنتا گفته است که حضور دراز مدت امریکا نه تنها برای ساختن قوای افغانستان بلکه برای مبارزه علیه تروریزم نقش تعیین کننده دارد.

او افزود که اگر آنها (امریکایی ها) برای ما سلاح و تجهیزات فراهم می نمایند آنها به تسهیلات جهت آوردن تجهیزات متذکره نیاز دارند و اگر آنها پولیس و سربازان ما را آموزش میدهند تعداد مربیون آنها 10 یا 20 تن نخواهد بود بلکه شاید به هزار ها تن برسد.

"ما می دانیم که با تروریزم بین المللی مواجه خواهیم شد، سال 2014 شبکه های تروریستی بین المللی به پایان نخواهد رسید و ما تعهد کلانتر برای مبارزه علیه آنها داریم، برای این هدف نیز امریکا نیاز به تسهیلات دارد".

او پیشبینی نمود که قوای افغان هنوز نیاز دارد که در استفاده از هواپیما های جنگی و هلکوپتر توسط نیروهای امریکایی حمایت شود. در گذشته مقامهای واشنگتن ضرورت  یک مجموعۀ 25000 نفری نیروهای شان را تخمین زده بودند.

داکتر سپنتا علاوه نمود که: در پیشنهادیکه از طرف افغانها ما در مورد حضور ده سال پس از سال 2014 حرف میزنیم اما گفتگو ها در این خصوص ادامه دارد. پایگاه ها برای آمریکایی ها هبه نخواهد شد بلکه آنها به صورت مهمان از پایگاه های نظامی افغانها استفاده خواهند نمود او افزود که: پاکستان و ایران شدیدا با این توافق مخالفت نموده اند.

اندری اویتیزیان سفیر روسیه در کابل گفته است: افغانستان به موارد زیادی دیگر غیر از حضور دایمی بعضی کشور ها نیاز دارد، این کشور به کمک های اقتصادی و صلح نیاز دارد و پایگاه های نظامی افزاری برای رسیدن به صلح نیست.

من نمیدانم به این گونه پایگاه ها چه نیازی است، اگر ماموریت تمام شده است، اگر تروریزم شکست خورده است و صلح و ثبات برقرار شده است پس شما چرا به پایگاه ها نیاز دارید؟

 "و اگر ماموریت تا هنوز تمام نشده است پس چند هزار نیرو حتا نیروهای ویژه هم قادر به انجام ماموریتی که 150000 نیرو آنرا انجام داده نتوانست، نخواهد بود. چنین چیزی ممکن نیست".

آقای اویتیزیان گفت که خروج کامل نیروهای خارجی پیش شرط مذاکرات طالبان با حکومت رییس جمهور کرزی بود و این پیمان چشم انداز وسیعی صلح  ومذاکره با طالبان را آسیب میرساند.

عبدالحکیم مجاهد معاون رییس شورای صلحی که رییس جمهور کرزی به منظور جستجوی راههای گفتگو با طالبان ایجاد نموده است گفت او بر طالبان مظنون است که در پاسخ به روند گفتگو های برای پیمان استراتیژیک فعالیت های شورشگری شان را تشدید نموده اند. او گفت که طالبان میخواهند بر جامعۀ جهانی و دولت افغانستان فشار وارد نمایند.


August 25th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی